La Setmana Ambiental es celebra del 13 al 19 de març al municipi i com cada any inclourà activitats relacionades amb el medi ambient per al públic escolar i familiar.
La Setmana Ambiental es celebra del 13 al 19 de març al municipi i com cada any inclourà activitats relacionades amb el medi ambient per al públic escolar i familiar.
Les activitats obertes al públic començaran el dilluns 13 de març d’11h a 18h amb la deixalleria mòbil al barri de l’Erm. És un nou servei de l’Ajuntament per facilitar l’aportació de residus de petit volum que per les seves característiques requereixen d’un tractament especial. Les aportacions fetes, quedaran registrades de cara a la reducció de 10€ de la taxa de residus del 2024. Durant tot el mes de març es podrà trobar a diferents barris de Manlleu, i les persones que aportin residus també obtindran un petit obsequi:
- Dimarts 7 de març al Barri de Gràcia (c. Roca, al costat de l’Escola de Gràcia)
- Dimarts 14 de març al Barri de l’Erm (c. Pintor Guàrdia, davant l’Escola Puig- Agut)
- Dimarts 21 de març al Barri Vilamirosa (cruïlla Puigpardines i c. Vilamirosa)
- Dimarts 28 de març a Dalt Vila (plaça Dalt Vila, al costat de les escales)
El divendres 17 de març a les 19h s’impartirà la xerrada presencial i en línia: Una costella de sireni de Folgueroles: què hi fa un dugong a la plana de Vic? El geòleg Jordi Vilà (de Geòleg.CAT i Grup de Naturalistes d'Osona (GNO - ICHN)) ens presentarà la troballa paleontològica d’un mamífer marí feta recentment a Folgueroles. Es tracta d’una costella que pertany a un individu de l’ordre dels sirenis (que inclou els dugongs, manatís o vaques marines), que va viure al mar tropical de l’eocè, a l’actual Catalunya Central, ara fa entre 48 i 37 milions d'anys.
Juntament amb els cetacis, els sirenis són els únics mamífers adaptats completament a la vida aquàtica; no surten mai de l'aigua, ni per parir. Per imaginar-nos com eren aquests animals, podem recórrer al dugong, l’únic representant de la família dels dugòngids, que a l’actualitat viu a les costes tropicals de l'oceà Índic i Pacífic oest, i als manatís, de la família dels triquèquids, que viuen en ambients subtropicals i tropicals d’Amèrica i l’Àfrica.
Aquesta xerrada, organitzada pel Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis UVIC-UCC amb Museu del Ter i Grup de Naturalistes D’Osona (GNO-ICHN), s’impartirà de forma presencial al Museu del Ter (Plaça de les dones del Ter,1 Manlleu) i també es podrà seguir en línia al següent enllaç: https://www.museudelter.cat/canal-de-youtube/
No cal inscripció prèvia.
Finalment el dissabte 18 de març, el dia començarà entre les 8:30h i 09:30h, on passarà l'Ultra Clean Marathon pel nostre municipi. L’activitat, organitzada per la Xarxa per a la Conservació de la Natura i l’Agència de Residus de Catalunya, és una cursa de trailrunning sostenible i solidària. Sostenible perquè mentre es corre es recullen residus (és a dir, es fa plogging) i solidària perquè els donatius recaptats es destinen a projectes de conservació de la natura de Catalunya. Els corredors sortiran de Vic i faran una volta circular per Osona. Podeu anar a animar els corredors, i veure els residus que han recollit a l'embarcador del Ter, on hi haurà ubicat el punt de control de la cursa.
Continuarem el matí de dissabte 18 de març, de 10h a 13h, amb una activitat familiar de reutilització de roba al Museu del Ter. Durant el taller, organitzat pel Servei de Medi ambient de l’Ajuntament de Manlleu, s’aprendran noves tècniques per donar vida a roba que ja no utilitzem i es convertiran samarretes velles en bosses de roba ben especials. També es fabricarà un original clauer a partir de peces de roba en desús. És gratuït, no cal inscripció prèvia i tampoc cal portar material.
Paral·lelament durant tota la setmana, l’Ajuntament ofereix als centres escolars vàries sortides o recursos de diversa temàtica ambiental per treballar a l’aula. En total hi participaran més de 500 alumnes, per als quals s’han previst les següents activitats:
- Educació primària: duran a terme un taller de reutilització de roba. Fabricaran un clauer i aprendran la importància de donar una segona vida a la roba que ja no s’utilitza.
- Educació secundària: faran una activitat de millora al bosc del riu del meandre del Gelabert on descobriran i aprendran sobre les espècies principals que conformen el bosc del riu. També faran recollida i neteja de residus de la zona.
La Setmana Ambiental de Manlleu és organitzada pel Servei de Medi Ambient de l’Ajuntament i el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis – UVIC-UCC.
La implantació del nou servei de deixalleria mòbil a Manlleu compta amb el suport de l’Agència de Residus de Catalunya en el marc de la convocatòria d’ajuts aprovada mitjançant la Resolució TES/3484/2019 per a la realització de projectes pilot de compra pública d‘innovació en matèria de recollida selectiva de residus municipals i regulada per les bases aprovades per Resolució TES/2791/2019, de 28 d‘octubre.
El taller de reutilització de roba ha estat possible gràcies a un ajut de l’Agència de Residus de Catalunya que compta amb el finançament de la “Unió Europa a través del fons europeu Next Generation” i també del “Plan de Recuperación, Tranformación y Resiliencia del Gobierno de España”.