Manlleu va reunir empreses del territori en una jornada dedicada a mostrar com la intel·ligència artificial ja s’aplica de manera real i efectiva en entorns industrials. Amb la participació de l’inLab FIB – UPC, la sessió va evidenciar el potencial de la IA per impulsar la innovació, optimitzar processos i reforçar la competitivitat empresarial.
El passat 2 de juliol de 2026, l’Ajuntament de Manlleu, a través de l’Oficina de Promoció Econòmica (OPE Manlleu) i el TechHub Manlleu, va organitzar la jornada “L’Aplicació pràctica de la IA en l’àmbit industrial”, una sessió orientada a apropar la intel·ligència artificial i la innovació tecnològica a les empreses del territori. La ponència central va ser impartida per l’equip de l’inLab FIB – UPC, el laboratori d’innovació i recerca de la Facultat d’Informàtica de la Universitat Politècnica de Barcelona (UPC).
InLab FIB – UPC té més de 40 anys d’experiència i compta amb un equip d’unes 70 persones. Actualment, desenvolupa aproximadament 25 projectes d’innovació en paral·lel, aplicant metodologies àgils i mantenint un contacte quinzenal amb els clients.
Durant la sessió, el director d’InLab FIB – UPC Ernest Teniente i Marta Cuatrecasas, promotora tecnològica— van presentar les principals àrees d’expertesa de l’inLab i les múltiples formes de la IA que inclouen enginyeria del coneixement i dels serveis, ciència de dades, modelització i simulació (bessons digitals), mobilitat intel·ligent, ciberseguretat i computació al núvol. Aquestes àrees són la base dels projectes que el centre desenvolupa amb empreses i administracions.
La jornada va destacar diversos casos reals d’aplicació de la IA en entorns industrials:
· “Desenvolupament de tecnologia d’automatització per Supertronic”, basat en visió per computador i Deep Learning per generar models 3D de PCB .
· “Reducció del consum d’aigua en plantes de producció dins del sector alimentari”, mitjançant un bessó digital per optimitzar processos de recirculació d’aigua .
· “Model de Machine Learning aplicat a l’escalada”, per detectar situacions de risc abans d’iniciar l’escalada amb autoassegurador .
· “Coach virtual de Comunicació per a Executius i Empreses per Commly”, orientat a millorar les habilitats comunicatives de professionals i directius .
Aquests casos van servir per mostrar que la IA ja és una tecnologia madura i aplicable a reptes industrials concrets, amb projectes assumibles per a PIMES i amb opcions de col·laboració directa amb la universitat. Posant en valor, d’aquesta manera, valor el model d’aprenentatge del laboratori, que ofereix un “entorn real d’aprenentatge pels estudiants mitjançant les pràctiques en projectes reals” , reforçant la transferència de coneixement entre universitat i empresa.
L’OPE Manlleu va remarcar que aquesta jornada forma part d’una línia de treball continuada: acompanyar les empreses en la detecció d’oportunitats, en la reflexió estratègica i en l’accés a la innovació tecnològica. En un moment en què la digitalització és imprescindible per mantenir la competitivitat, l’OPE vol actuar com a punt de suport, facilitador i connector entre empreses, centres tecnològics i universitats. Si hi ha qualsevol empresa interessada en poder conèixer més aquesta oportunitat pot contactar a empresa@manlleu.cat
La jornada va concloure amb un torn obert de preguntes i un espai de networking amb cafè, que va permetre a les empreses participants explorar possibles col·laboracions i conèixer de prop les oportunitats que ofereix la IA aplicada al sector industrial.








